Legislația pe înțelesul tuturor - Telemunca în pandemie
Odată cu apariția SARS-CoV2, angajații care au putut
realiza activitatea prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor,
au fost susținuți și încurajați să presteze munca într-o nouă formă de
organizare, mai exact să presteze activitatea în regim de telemuncă.
Telemunca vine la pachet cu o serie de plusuri și
minusuri, totul ține însă de strânsa relație și comunicare dintre telesalariat
și angajator, împărțind astfel responsabilitățile pentru o bună desfășurare de
la distanță a activității profesionale.
Chiar dacă munca în regim de telemuncă, se realizează
prin acordul de voință dintre angajator și angajat, în cazul în care, la nivel
național se impune sau se recomandă prestarea activității în regim de
telemuncă, angajatorul poate lua decizia ca salariații săi să presteze
activitate în regim de telemuncă, pentru protecția stării de sănătate a
angajaților, așa cum este reglementat în cadrul legislativ menționat de
autoritățile competente.
Trebuie să știm că pe toată perioada lucrată în regim
de telemuncă angajatul este remunerat conform contractului de muncă și
beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentul intern
şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul unității (ca de
exemplu acordarea tichetelor de masă, beneficii medicale, etc.).
Pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la
locul în care telesalariații își desfășoară activitatea, cum ar fi
electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziționarea
mobilierului sau a echipamentelor de birou, angajatorul poate acorda decontarea
sumelor în limita unui plafon lunar de 400 lei, corespunzător numărului de zile
din lună în care angajatul desfășoară activitatea în regim de telemuncă,
această sumă fiind acordată fără prezentarea unor documente justificative, doar
dacă decontarea este stipulată în contractul de muncă, regulamentul intern
şi/sau în contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul angajatorului.
Angajații care efectuează activitatea în regim de
telemuncă pot beneficia de zile libere părinți, doar cu acordul angajatorului,
acesta neavând nicio obligație legală de acordare, pentru că în această
situație, indemnizațiile brute aferente zilelor libere pentru supravegherea
copiilor, nu pot fi recuperate de la stat, reprezentând o cheltuială suplimentară
a a angajatorului.
Este foarte important să înțelegem că activitatea
prestată în regim de telemuncă, implică o atenție sporită asupra prelucrării
datelor cu caracter personal, și atragem atenția că nerespectarea
confidențialității, poate produce pagube materiale și morale.
Atât angajatorul cât și noi, angajații, avem sarcini
și obligații în vederea respectării condițiilor de SSM stabilite, să folosim și
să păstrăm în stare funcțională echipamentele necesare prestării muncii precum și
locurile desfășurării activității de telemuncă.
Iulia Ciobanu,
Expert în legislația muncii