10 strategii de recrutare a generatiei Z
Recrutori, pregatiti-va sa intampinati la interviurile de angajare o noua generatie! Vine tare din urmă Z!
Generatia Z – tinerii nascuți incepand cu mijlocul anilor 1990, cu alte cuvinte, copiii și adolescentii de azi. Intre timp, milenialii s-au maturizat si acum un nou val de tineri se pregateste sa ia cu asalt piata muncii – 2 miliarde de temerari pe intregul glob.
In articolul de fata va dezvaluim 10 strategii de recrutare pentru atragerea nou-venitilor Z.
1. Seduceti-i cu oportunitati de crestere, nu cu bani.
Cand vorbim despre motivatie, banii nu mai sunt neaparat cap de lista. Spre deosebire de predecesorii lor Y, membrii generatiei Z au crescut intr-o perioada de criza economica. Si-au vazut parintii zbatandu-se in nesiguranta zilei de maine si nu mai pretind ca totul li se cuvine. Dimpotriva, sunt dispusi sa munceasca serios pentru a obtine ce vor.
Ce ii face sa tresara atunci cand vad un anunt de recrutare sau la interviul de angajare este promisiunea unei cariere, nu doar a unui simplu job. Oportunitati multiple si variate de invatare si dezvoltare profesionala, dar si personala, programe de pregatire cu bataie lunga. Mai cu seama ca nu pun mare pret pe educatia formala, ci pe experienta, se viseaza antreprenori si asteapta ca firma angajatoare sa le fie si scoala – un rol vital il vor juca in cariera lor managerii, pe care si-i doresc mentori.
2. Promovati proiecte, nu posturi.
Tinerii din generatia Z nu isi imagineaza cariera ca pe un parcurs liniar catre o pozitie anume, ci ca pe un portofoliu de proiecte cat mai diverse ca domeniu, dimensiune, provocare. Pentru ei, cel care da masura succesului profesional este sentimentul implinirii, nu functia. Specialistii in resurse umane cunosc deja foarte bine practicile de mutare laterala si colaborare interfunctionala, asa ca anunturile de angajare si interviurile vor insista pe diversitatea experientelor posibile la acel loc de munca.
3. Deschideti-le drumul spre antreprenoriat.
• Noa Mintz, 18 ani, fondatoarea Nannies by Noa, agentie de bone din New York
• George Matus, tot 18 ani, cu propria-i companie de drone comerciale, Teal
• Ben Pasternak, 17 ani, care a abandonat scoala pentru a construi aplicatia Flogg, o combinatie intre Tinder si eBay, destinata adolescentilor
Iata doar cateva exemple de antreprenori ai generatiei Z. Precocitatea lor nu ne suprinde intr-o lume a inovatiei digitale peste noapte, a accesului nestavilit la informatie, a webinarurilor sau a initiativelor de crowdsourcing. Daca nu detine deja propria afacere la majorat, candidatul generatiei Z vine la interviul de angajare tocmai cu gandul de a gasi o astfel de oportunitate.
4. Mobilitate, flexibilitate si personalizare
Mobilitate in interiorul companiei, dar si mobilitate geografica. Asta nu pentru ca nu isi vad un viitor in tara de origine, ci pentru ca lumea globalizata in care s-au trezit de mici ii indeamna sa descopere noi zari, noi culturi, noi perspective.
Flexibilitatea la locul de munca si echilibrul munca-viata personala sunt, ca si pentru generatia anterioara, leitmotive: promovati variantele de program flexibil, cu telelucru inclus.
Cat despre nevoia de personalizare, se pare ca tinerii Z o resimt mai intens decat adultii Y. Spatiul lor de lucru trebuie sa corespunda personalitatii lor pentru a le stimula creativitatea. Ce-ar fi ca in anunturile de recrutare sa includeti poze sau chiar videoclipuri care prezinta sediul angajatorului si incaperile cu diverse tematici, acolo unde exista asa ceva?
5. Mizati pe tehnologie.
Generatia Z e prima generatie cu adevarat nativa digital. Fireste ca nu prea mai au rabdare sa compuna CV-uri si scrisori de recomandare si nici nu le mai vad rostul, de vreme ce detin cate un profil cat se poate de graitor pe fiecare retea de socializare. Concentrati-va, asadar, pe recrutarea prin intermediul telefonului mobil, dandu-le candidatilor posibilitatea de a aplica la joburi printr-un singur clic.
In ce priveste retele de socializare, mergeti dincolo de Facebook si LinkedIn, catre Instagram si Snapchat – acestea din urma sunt cele mai populare in randul tinerilor Z.
6. Tratati cu delicatete subiectul stres.
Generatia Z este mai sensibila la stres. Si nu e vina ei, ci a lumii tot mai incerte in care traiesc. Statisticile spun ca mai mult de jumatate dintre reprezentantii acestui grup de varsta sunt, intr-o masura mai mare sau mica, ingrijorati pentru viitor. Nu se prea pricep sa gestioneze situatiile de stres si nu agreeaza mediile cu un ritm ametitor de lucru. Asa ca anunturile de recrutare ar trebui sa evite, acolo unde e posibil, cerinte de tipul “rezistenta la stres” sau “capacitatea de a lucra cu deadline-uri stricte” si sa insiste, in schimb, asupra criteriilor de flexibilitate si creativitate.
7. Oferiti-le alternativa intre angajatori mari si angajatori mici.
Intr-o privinta, roata se intoarce catre conservatorism: crescuta in mijlocul crizei economice, generatia Z simte nevoia de stabilitate financiara. Nu ne vom mira daca marea lor majoritate (80%) afirma ca ar alege sa se angajeze intr-o corporatie sau intr-o companie mijlocie. Pe de alta parte, setea de lor de vizibilitate, de afirmare si avantul antreprenorial le indeamna pasii spre firmele mici si start-up-uri. Se asteapta, astfel, ca primul lor loc de munca sa fie la o companie din cea dintai categorie, pentru ca, ulterior, tinerii Z sa tinteasca mediile care cred ca ii reprezinta cu adevarat.
8. Demonstrati transparenta si responsabilitate sociala.
Generatia Z are un instinct infailibil de a detecta tot ce este inautentic si se arata destul de suspicioasa cand vine vorba de autoritati sau corporatii. Prima virtute pe care o apreciaza la un lider e onestitatea. Construiti anunturi de recrutare in concordanta cu realitatea jobului, raspundeti fara ocolisuri la intrebarile candidatului si invitati-l la o avanpremiera realista a jobului (realistic job preview).
Tinerii Z isi mai doresc o companie implicata in problemele fierbinti ale societatii, ar munci cu mare drag pentru o cauza nobila – ba chiar o treime dintre ei ar accepta, in acest caz, un salariu mai mic cu 10-20%! Asociati brandul cu initiativele sociale si ii veti castiga.
9. Interviuri fata in fata si video
Contrar prejudecatilor, spre bucuria angajatorilor si a recrutorilor, noua generatie prefera comunicarea fata in fata. Daca pentru mileniali calea ideala de comunicare e cea mai scurta, viitorii candidati din cohorta Z au ca prioritate eficienta actului in sine si sunt dispusi sa investeasca timpul necesar. Ori de cate ori este posibil, invitati-i la o intrevedere in sala de interviu. Iar, daca intervin distantele geografice, apelati neaparat la interviuI video – adolescentii de azi urmaresc, via mobil, de doua ori mai multe clipuri video decat orice alta generatie.
10. Recrutare proactiva pentru candidati pasivi
Conform unui studiu recent efectuat de Adecco pe un esantion de 1 001 studenti cu varste intre 18 si 24 de ani, 90% dintre tineri mai degraba si-ar petrece timpul cu familia, prietenii sau la televizor decat sa isi caute de lucru. Nu e motiv de ingrijorare, e doar o provocare pentru specialistii in recrutare sa descopere secretele atragerii unor astfel de candidati. Printre tactici: branding puternic pe retelele de socializare, promovare de internshipuri, joburi sezoniere, misiuni de munca temporara, eventual ca premii pentru castigatorii diverselor concursuri.
Surse:
7 essential tips to recruit people from Generation Z, Marko Glibota
Beyond Millennials: 5 Tips for Recruiting Generation Z Employees, Rieva Lesonsky
Employment Solutions for Hiring and Managing Gen Z, Robert Half
How to Market to Gen Z, the Kids Who Already Have $44 Billion to Spend, Brett Relander