Conceptul de management al performantei
Ce este si unde se aplica conceptul de performanta
Performanta este cel mai folosit termen in viata de zi cu zi pentru a reflecta progresul.
Daca ne referim la masurarea rezultatele obtinute de un membru al organizatiei, o vom numi performanta individuala. Daca privim rezultatele in plan socio-edu-familial, vom aplica termenul de performanta personala. Exemple de performanta personala: rezultatele obtinute de elev sau student la materiile studiate in cadrul unei forme de invatamant, rezultatele unui sportiv, gradul de implinire a obiectivelor personale de dezvoltarea sau realizare.
Un caz special este performanta in cariera, pe care o privim in primul rand dpdv al realizarii obiectivelor proprii, personale de dezvoltare, dar care se bazeaza si pe rezultatele obtinute in plan profesional, fara de care dezvoltarea in cariera nu poate avea loc.
Revenind la conceptul de performanta economica la nivel organizational, managementul performantei este una din responsabilitatile de baza ale conducerii organizatiei, iar aceasta se exercita prin masurarea si deopotriva elaborarea si executarea unui set de actiuni si masuri avand ca scop cresterea performantei.
Din punct de vedere al aplicabilitatii, managementul performantei se face pe diferite niveluri, incepand cu cel global, regional (de ex EU), national, al organizatiei, departamentului, echipei, si terminand cu cel individual care este in fapt esential pentru toate celelalte niveluri. Fara o performanta individuala buna si foarte buna a majoritatii membrilor organizatiei, nu putem vorbi de rezultate peste medie si deci de performanta buna si foarta buna la nivelul echipei, departamentului, samd.
Masurarea si clasificarea performantei
Primul element in cadrul managementului performantei, masurarea sau mai bine spus evaluarea performantei, are nevoie de o scala de referinta fata de care masuram rezultatele si raportam gradul de performanta.
In general, prin simpla pronuntie a cuvantului “performanta” ne gandim la rezultate superioare mediei. In cazul in care resultatele sunt medii sau sub, putem vorbi de performanta medie sau chiar slaba, cand un numar semnificativ din obiectivele propuse nu au fost atinse.
Deci, pornind de la elemente cuantificabile precum rezultatele obtinute, masurate fata de sistemul de referinta ales, vom putea folosi o serie de termeni comparativi precum: slaba, medie, buna, foarte buna, excelenta, pentru clasificarea performantei.
Factorii care determina performanta
Principalele doua elemente care determina gradul de performanta personala dar si individuala in cadrul organizatiei sunt: competentele si motivarea. Daca ar trebui sa simplific si mai mult, as lasa doar motivarea ca elementul existential al performantei. Avand nivelul potrivit de motivare, in timp se pot acumula si competentele necesare obtinerii performantei intr-o situatie data. Dar in nici un caz nu se va obtine o performanta foarte buna fara motivare, chiar avand competentele necesare si peste.
Toate celelalte elemente precum, integrare in organizatie, salariu si beneficii, mediu, gradul de cooperare in echipa, relatia cu managerul, oportunitati de dezvoltare personala, sunt incluse in motivare si definesc gradul de determinare a individului in obtinerea celor mai bune rezultate posibile intr-o situatie data.
In concluzie, putem concentra conceptul de management al performantei intr-o singura propozitie : gradul de motivare determina gradul de performanta. De aici rezulta si esenta people management-ului pe care am cautat sa o pun la baza activitatilor mele de manager, fii indeajuns de deschis ca sa poti afla gradul real de motivare a angajatului si sa stii ce si cum trebuie sa actionezi pentru a avea rezultatele dorite la nivelul echipei si organizatiei. Timpul investit in aflarea parghiilor de motivare a membrilor echipei si in actionarea acestora, este direct proportional cu nivelul rezultatelor obtinute si invers proportional cu rata fluctuatiei de personal.