Schimbari in ADN-ul notiunii de loc de munca?
Revista Market Watch publica, in editiile de print si online din luna ianuarie, o analiza care incearca sa descifreze conditiile si resorturile care vor configura structura locului de munca al viitorului.
“E limpede pentru orice manager că ne aflăm la un click distanță de atingerea acelei mase critice care va declanșa schimbări dramatice în ADN-ul conceptului de business și, implicit, de organizație. După zeci de ani în care evoluția în științele managementului s-a făcut din aproape în aproape, prin preluarea, aplicarea și transmiterea mai departe a bunelor practici, iată că tehnologia ne-a adus în pragul unei schimbări radicale de paradigmă; pentru a construi astăzi o organizație viabilă, trebuie să începem prin a formula principii noi, nu practici vechi, oricât de succes s-ar fi dovedit acestea. Pentru că acea prăbușire în avalanșă a sistemului economic în criza din 2008 a fost facilitată tocmai de aceste principii moștenite și cultivate: standardizare, specializare, conducere unitară, conformism, predictibilitate și utilizarea de recompense extrinseci pentru angajați. Principii care se traduceau prin eficiență, disciplină și control, și cărora li se opune noua triadă a succesului oricărei AFACERI: adaptabilitate, inovare, pasiune. Modelul în sine se replică de sus în jos, la toate liniile de business și la orice nivel structural al organizației, reconfigurarea pornind însă invers, de jos în sus, cu ”celula primordială”: angajatul și arealul său, locul de MUNCĂ. Aici de altfel s-au manifestat încă de ani buni primele semne ale schimbării: activități și procese deja preluate pe platforme de automatizare, programul de lucru flexibil, activități efectuate de pe terminalele de acasă, amenajarea ergonomică, cu elemente de stimulare a creativității și spații de relaxare, în locul de MUNCĂ etc. […] Dar schimbarea ar trebui să însemne mult mai mult și mai profund de atât. Vorbim despre un set de valori definit prin autonomie, pasiune, flexibilitate, diversitate, colaborare, experimentare.
Parafrazând, Omul face Jobul! Această nevoie de personalizare a generat soft-uri capabile să ne calibreze resursele și instrumentele de lucru, în relație directă cu propriul potențial și cu ideile și oportunitățile ivite în proces. Sistem care se poate dovedi un instrument creativ şi creator de Career Mapping. Pentru că, în final, ceea ce contează, este așezarea carierei, printre motivele de bucurie și împlinire. Cum era o vorba de demult, munca este pentru mașini și tractoare. Pentru om, este jocul și pasiunea construcției.”
Articolul integral poate fi citit aici.