Ce ii face pe studenti sa isi doreasca propria afacere?
STUDIU APT – ianuarie 2016 – autor Ioan Poclitaru, tutore practică studenți
Un studiu efectuat în cadrul proiectului SIMACTIV, de integrare a studenților pe piața muncii, derulat de Grupul APT, arată că dorința de a-și deschide propria afacere este strâns legată de trăirea nemijlocită a unei experiențe semnificative de muncă într-o organizație. Dintre cei aproape 400 de studenți consiliați pentru carieră, jumătate au optat și pentru efectuarea de stagii de practică în cadrul Grupului APT și al companiilor partenere ale Grupului APT. În urma chestionării asupra interesului pentru o carieră in antreprenoriat, cele două segmente au răspuns cu totul diferit.
Studenții care au fost consiliați, fără a efectua și un stagiu de practică, au demonstrat, în urma testelor vocaționale, interese antreprenoriale doar în proporție de 15%. Important de menționat că în aceste teste vocaționale subiectele chestionate nu sunt relatate explicit, concluziile testului fiind rezultatele unui cumul de reacții psihologice ale persoanelor testate și care evaluează interesele ocupaționale (preferințele pentru anumite domenii de cunoștințe sau de activitate), structurate în șase categorii distincte: social, convențional, realistic, artistic, investigativ și antreprenorial. Chestionați direct și explicit asupra opțiunilor pentru carieră, aceeași studenți au indicat doar în proporție de 10% dorința de a-și deschide propria afacere.
Jumătate dintre studenții de mai sus au fost, ulterior consilierii, integrați și în stagii de practică, de câte trei luni, în urma cărora, 44.9% au răspuns pozitiv la întrebarea legată de intenția antreprenorială.
Din discuțiile directe avute cu studenții, înainte și după efectuarea stagiilor de practică, reies câteva concluzii care explică diferența mare între cele două categorii, privind procentul celor interesați de antreprenoriat, 15% versus 44.9%:
Dorința de a efectua un stagiu de practică demonstrează interesul studenților de a cunoaște nemijlocit ce înseamnă munca într-un mediu organizațional, de a-și înțelege mai bine opțiunile de carieră și a-și calibra viitorii pași, după absolvire și, nu în ultimul rând, așa cum arată acea cifră de 44.9%, de a experimenta într-o posibilă direcție antreprenorială. Altfel spus, spre deosebire de studenții care s-au mulțumit cu consilierea în carieră, acești studenți au intrat în proiect având deja o intenție concretă antreprenorială.
Relevante sunt și motivele invocate de cei care au spus categoric că NU sunt interesați de acest domeniu: impredictibilitatea legislației și birocrația excesivă care au dus la cronicizarea corupției.
Stagiile de practică sunt atractive pentru extremele perioadei de studiu, din motive diferite însă : cei din anul I își doresc experiențe care să îi apropie mai rapid de înțelegerea aplicată a cunoștințelor teoretice, iar cei din anii terminali, consideră stagiile de practică cea mai directă cale către un angajator, sau o carieră antreprenorială, potrivit idealurilor sale.
Rezultatele detaliate ale studiului în privința antreprenoriatului
Care dintre studenții își doresc devina antreprenori
Procentul studenților care au răspuns afirmativ la întrebarea legată de demararea unui business propriu, in funcție de tipurile de specializare urmata la facultate este:
Medicina si farmacie – 88.9%,
Inginerie civila – 60.6%,
Psihologie si științele educației – 56.8%,
Economie si afaceri – 48.5%,
Informatica – 29.1%,
Biotehnologii – 23.1%,
Științe umane – 0.0%
Pe primul loc in privința intenției de a deveni antreprenor se află studenții la “Medicină și Farmacie”. Majoritatea studenților la medicină dentara au punctat dorința de a-si deschide un cabinet propriu. In discuțiile cu studenții de la “Științe umane”, care si-au exprimat in totalitate refuzul de a porni o afacere pe cont propriu, principalele doua motive pentru care aceștia nu intenționează sa deschidă o afacere sunt: ca nu întrevăd multe oportunități de acest fel in domeniu, și doi, ca fondurile necesare pentru a derula o afacere profitabile sunt peste posibilităților lor financiare.
Din punct de vedere al distribuției pe anii de studiu a studenților care intenționează sa devina antreprenori, pentru studenții anului întâi exista un procent de 48.7%, pentru cei din anul doi procentul este 37.5%, si 50% pentru studenții anului trei. Deși pentru anul patru procentul este de 100%, nu îl consideram o informație valida datorita numărului mic de studenți luat in calcul.
Testimoniale primite de la studentii care au parcurs proiectul SIMACTIV
“Experiența din aceste 5 săptămâni din cadrul proiectului SIMACTIV a fost una deosebita, mi-a oferit posibilitatea de îmbunătățire, perfecționare a cunoștințelor si motivare personala. Sprijinul si suportul primit din partea coordonatorilor programului a fost de mare ajutor si bagajul de cunoștințe acumulat a schimbat radical planurile si perspectivele mele pentru viitor. Mulțumesc.”
Marin Alexandru, student la Finanțe-Bănci, Contabilitate si Administrarea Afacerilor
***
“Prin proiectul SIMACTIV, am avut oportunitatea de care orice student are nevoie: cea de a înfrunta piața muncii. Pe lângă faptul ca am participat la o sesiune de orientare si consiliere in cariera, care m-a ajutat enorm de mult in a-mi da seama spre ce sector de piața ar trebui sa mă îndrept, am beneficiat si de un stagiu de practica in cadrul Băncii Transilvania. Experiența acumulata in urma acestui stagiu, m-a ajutat sa îmi extind cunoștințele in domeniul bancar pe care îl studiez in momentul de fata.”
Enache Vlad, student la Finanțe-Bănci
***
“Pe parcursul stagiului de practica mi-am dat seama ca acesta este foarte benefic pentru oricare student, deoarece este o oportunitate ca acesta (studentul) sa descopere ceea ce vrea cu adevărat in viitor si daca are vocație pentru un anumit domeniu. In decursul celor 4 săptămâni de practica cu sprijinul domnului Ioan Poclitaru am avut șansa de a cunoaște oameni noi care au avut bunăvoința de a mă învață multe lucruri noi. Practica am făcut-o la Institutul de Cercetări in Pielărie unde am învățat sa folosesc anumite instrumente, aparate si metode de lucru. Consider ca acest stagiu m-a ajutat dezvoltând-mi capacitățile de relaționare si de orientare către client.”
Sprincenatu Madalina, studentă la Biotehnologii
***
Despre Grupul APT
Cu o prezență de peste 20 de ani pe piața românească de resurse umane, grupul de firme APT este cel mai mare jucător independent din industrie, o concentrare de forțe repartizate armonios pe diferite specializări în aria capitalului uman, a comunicării și a serviciilor SaaS. Cifra de afaceri de peste 24 de milioane euro în 2015 și o medie de 2000 de persoane (majoritatea cu studii superioare), angajate în servicii BPO și misiuni de muncă temporară, au menținut grupul de firme APT în avangarda primilor cinci furnizori de servicii complexe de HR din România. Începând cu 2015, grupul și-a extins operațiunile și în alte două regiuni emergente în piața de HR: Cluj și Brașov, unde funcționează noile sucursale APT.